Ansökan/anmälan om enskilt avlopp samt torrtoalett

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som privatperson eller företagare ansöka eller anmäla installation eller ändring av ditt enskilda avlopp samt torrtoalett.
 

Information

Om du bor i ett hushåll som inte är anslutet till kommunalt vatten eller avlopp får du som fastighetsägare själv se till att vatten och avlopp finns. Om du vill anlägga en avloppsanläggning med ansluten vattentoalett krävs det tillstånd. Allt avloppsvatten ska avledas och renas eller tas omhand så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer, men det finns många olika typer av avloppslösningar att välja på. Du hittar mer information om olika avloppslösningar på avloppsguidens hemsida.

 

Om du vill ta hand om din egen latrin eller urin på tomten måste du först kontakta kommunen genom att skicka in en anmälan om eget omhändertagande. Även förbränningstoaletter omfattas av anmälningsplikten. I en latrinkompost komposterar du toalettavfall från utedasset eller förmultningstoaletten. Fekalier och latrin innehåller smittämnen, och därför ska materialet hanteras varsamt och inte användas i odling innan behandling. Källsorterad urin från enskilda hushåll är ett utmärkt gödselmedel som inte behöver behandlas eftersom det vanligtvis innehåller ytterst lite smittämnen. Gödsling med urin ska ske under växtsäsongen, det vill säga april-oktober.
 

Förbered gärna din ansökan genom att del av den information och vägledning som finns på Östhammars kommuns hemsida


Tänk på!

  • En avgift tas ut för handläggning av din ansökan/anmälan.


Behöver du vägledning?

Vi har inlett ett samarbete med Vatteninfo Sverige AB och erbjuder fastighetsägare i kommunen en timmes kostnadsfri rådgivning om avlopp. Du kan välja mellan VA-rådgivning på telefon, digitalt eller rådgivning på plats i kommunhuset, Stångörsgatan 10, i Östhammar. Du hittar mer information om den kostnadsfria rådgivningen med Vatteninfo Sverige AB här

 

Vad händer med mitt ärende efter att jag har skickat in?

Ansökan tas emot av Östhammars kommun och ärendet blir fördelat till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress eller via sms medan vi handlägger ditt ärende. Du kan även följa ditt ärende via Mina Sidor.

Så här hämtas dina företagsuppgifter

Om du företräder ett företag kan du inne i e-tjänsten välja att hämta uppgifter om ditt företag från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så du slipper att fylla i dem manuellt.
Läs mer på sidan Så här hämtar kommuner företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

Spara ärende

Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Spara ärendet genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation. 

Mina sidor

När du skickat in din ansökan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och kommunicera med handläggaren.

Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) eller ska göra en ansökan eller anmälan som innehåller känslig information (som skyddsobjekt eller liknande) bör du inte använda kommunens e-tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten blir en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Vänd dig direkt till vår kundtjänst Östhammar Direkt på telefon 0173-860 00 för att få hjälp.

 

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa