Ansökan om förhandsbesked
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som privatperson, ombud för privatperson eller företagare ansöka om förhandsbesked i Östhammars kommun.
Allmänt om förhandsbesked
Ett beslut om förhandsbesked innebär att byggnadsnämnden (eller motsvarande nämnd) prövar om åtgärd som kräver bygglov kan tillåtas på den avsedda platsen. Byggnadsnämnden kan i beslutet bestämma de villkor som behövs för att bygglov senare ska kunna beviljas. Ett tillstånd (positivt förhandsbesked) är bindande vid prövning av ansökan om bygglov som görs inom två år från dagen för beslutet. Görs inte ansökan om bygglov inom två år från dagen för beslutet, upphör tillståndet att gälla. Åtgärden får ej påbörjas innan bygglov föreligger.
Inför din ansökan
Om din fastighet ligger inom strandskyddat område rekommenderar vi att du ansöker om strandskyddsdipsens innan du ansöker om förhandsbesked. En beviljad dispens är en förutsättning för att få bygga på platsen. Förbered gärna din ansökan genom att del av den information och vägledning som finns på bygga nytt, ändra eller riva. Du kan också boka kostnadsfri rådgivning med en bygglovshandläggare för att få vägledning innan du lämnar in din ansökan.
Avgift
Avgift betalas enligt av kommunen fastställd taxa.
En enkel tomtkarta kan ligga till grund vid prövning av förhandsbesked.
Vad händer med mitt ärende efter att jag har skickat in?
Anmälan/ansökan tas emot av Östhammars kommun och ärendet blir fördelat till en handläggare.
Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress eller via sms medan vi handlägger ditt ärende.
Du kan även följa ditt ärende via Mina Sidor.
Så här hämtas dina företagsuppgifter
Om du företräder ett företag kan du inne i e-tjänsten välja att hämta uppgifter om ditt företag från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så du slipper att fylla i dem manuellt.
Läs mer på sidan Så här hämtar kommuner företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
E-legitimation
E-tjänsten kräver att du legitimerar dig med mobilt BankID. Saknar du mobilt BankID kan du kontakta Östhammar Direkt på telefon 0173-860 00. Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet utan vänd dig till oss via telefon för ansökan/anmälan. När du har skickat in din ansökan/anmälan i e-tjänsten kommer du att få ett e-postmeddelande med bekräftelse att ärendet mottagits. I det fall du anger en e-postadress så kommer handläggare att återkoppla via e-post. Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att kunna anmäla/ansöka.
Spara ärende
Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Spara ärendet genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation.
Mina sidor
När du skickat in din anmälan/ansökan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och kommunicera med handläggaren.
Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) eller ska göra en ansökan eller anmälan som innehåller känslig information (som skyddsobjekt eller liknande) bör du inte använda kommunens e-tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten blir en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Vänd dig direkt till vår kundtjänst Östhammar Direkt på telefon 0173-860 00 för att få hjälp.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- Organisationsnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Ändamålet är att hantera ansökningar om förhandsbesked.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Ärendet gallras automatiskt ur systemet, 30 dagar efter att det avslutats
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
byggochmiljo@osthammar.se
Östhammar Direkt
osthammardirekt@osthammar.se
0173-860 00
www.osthammar.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Situationsplan
- Kompletterande upplysningar