Ansökan om specialkost, etisk måltid, anpassad måltid och förändrat kostbehov
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst kan du ansöka om eller anmäla behov av specialkost, etiska måltider, anpassade måltider samt…
I denna e-tjänst kan du ansöka om eller anmäla behov av specialkost, etiska måltider, anpassade måltider samt förändringar i kostbehov för elever och personal inom kommunens förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och anpassade skolformer.
Specialkost
Vid medicinska tillstånd som kräver särskild kost, exempelvis allergier, överkänslighet eller sjukdomar.
Etisk måltid
För dig som av etiska, kulturella eller religiösa skäl önskar en specifik kost.
Anpassad måltid
Vid behov av individuella anpassningar, exempelvis kopplade till neuropsykiatriska eller sensoriska utmaningar.
Förändrat kostbehov
När tidigare anmält behov ändras och en uppdatering behövs. Exempelvis vid förändring av kost eller vid flytt samt byte av förskola eller skola.
Detta krävs för att få specialkost, etisk måltid samt anpassad måltid i Östhammar kommun
Specialkost erbjuds då det finns en avvikelse från normalkosten på grund av kostrelaterade sjukdomar, matallergi, födoämnesallergi och andra överkänslighetsreaktioner. Vid en matallergi reagerar kroppen på proteinerna i exempelvis mjölk, ägg, fisk, spannmål, soja, skaldjur, baljväxter, nötter, jordnötter, mandel och sesamfrö.
Etisk samt anpassad måltid erbjuds utifrån medicinska, religiösa eller etiska skäl. Vid vegansk mat är det vårdnadshavaren/ myndig elev och inte skolan som ansvarar för att komplettera maten med kosttillskott för att säkerställa ett tillräckligt näringsintag.
Notera att det är ditt eget ansvar att informera skolpersonalen om att du eller ditt barn har specialkost. Vid frånvaro längre än 14 dagar, utan avanmälan, tas specialkosten bort eftersom den kräver mer resurser.
Viktiga punkter att beakta vid ansökan
- Om det gäller flera barn ansöker ni separat för varje barn.
- Fyll i alla uppgifter noggrant för att säkerställa en smidig hantering av din ansökan.
- Vid ansökan om specialkost, etisk-/anpassad måltid ska intyg/journalkopia från läkare/dietist bifogas.
- Vid förändrat behov, uppdatera informationen så snart förändringen uppstår.
Vad händer med mitt ärende efter att jag har skickat in?
Ansökan tas emot av Östhammars kommun och ärendet blir fördelat till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig medan vi handlägger ditt ärende. Du kan även följa ditt ärende via Mina Sidor.
E-legitimation
Vid gemensam vårdnad måste anmälan signeras av båda vårdnadshavarna. Saknar du eller den andra vårdnadshavaren e-legitimation kan du tyvärr inte använda e-tjänsten. Kontakta Östhammar Direkt (se kontaktuppgifter längst ner på sidan), för att få hjälp med anmälan.
Spara ärende
Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Detta gör du genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation.
Mina sidor
När du skickat in din ansökan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och kommunicera med handläggaren.
Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) eller ska göra en ansökan eller anmälan som innehåller känslig information (som skyddsobjekt eller liknande) bör du inte använda kommunens e-tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten blir en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Vänd dig direkt till vår kundtjänst Östhammar Direkt på telefon 0173-860 00 för att få hjälp.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Ändamålet med behandlingen är hantering av specialkost, etisk måltid, anpassad måltid och förändrat kostbehov.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Ärendet gallras automatiskt 60 dagar efter att ärendet avslutats
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@osthammar.se
Östhammar Direkt
osthammardirekt@osthammar.se
0173-860 00
www.osthammar.se