Ansökan om bygglov, marklov och rivningslov
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som privatperson, ombud för privatperson eller företagare ansöka om bygglov, marklov och rivningslov i Östhammars kommun.
Information
Innan du ansöker rekommenderar vi dig att förbereda din ansökan genom att del av information och vägledning på Östhammars kommuns webbplats: Bygga nytt, ändra eller riva.
Där hittar du bland annat information om vanliga byggåtgärder, avgifter, exempel på ritningar och vilka handlingar som behövs för ditt ärende. Du kan också boka kostnadsfri rådgivning med en bygglovshandläggare för att få vägledning innan du lämnar in din ansökan.
Avgift
Avgift betalas enligt av kommunen fastställd taxa.
Har du rätt karta?
Försäkra dig om att din situationsplan inte behöver baseras på en nybyggnadskarta.
Läs mer på Östhammars kommuns webbplats: Karta för bygglov.
Vad händer med mitt ärende efter att jag har skickat in?
Ansökan tas emot av Östhammars kommun och ärendet blir fördelat till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig medan vi handlägger ditt ärende. Du kan även följa ditt ärende via Mina Sidor.
Så här hämtas dina företagsuppgifter
Om du företräder ett företag kan du i e-tjänsten välja att hämta uppgifter om ditt företag från Bolagsverket, SCB och Skatteverket och behöver på så sätt inte fylla i uppgifterna manuellt.
Läs mer på webbsidan: Så här hämtar kommuner företagsuppgifter - Bolagsverket (bolagsverket.se). Du har dock möjlighet att fortfarande fylla i företagsuppgifterna manuellt om du önskar.
Spara ärende
Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Detta gör du genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation.
Mina sidor
När du skickat in din ansökan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och kommunicera med handläggaren.
Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) eller ska göra en ansökan eller anmälan som innehåller känslig information (som skyddsobjekt eller liknande) bör du inte använda kommunens e-tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten blir en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Vänd dig direkt till vår kundtjänst Östhammar Direkt på telefon 0173-860 00 för att få hjälp.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- IP-nummer
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Ärendet gallras automatiskt ur systemet, 30 dagar efter att det avslutats
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
byggochmiljo@osthammar.se
Östhammar Direkt
osthammardirekt@osthammar.se
0173-860 00
www.osthammar.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Situationsplan/kartunderlag
- Ritningar för sökt åtgärd/er
- Bygga nytt, ändra eller riva